Jacob

Zorginstelling Stichting Sint Jacob benadert zorg ‘anders’ en laat dat zien met de korte film Jacob, bedoeld voor medewerkers, mantelzorgers en familieleden. In de 12 minuten durende film, naar een scenario van Daan Gielis en geregisseerd door commercialregisseur Daniël Nogueira, zien we dat het voor hoofdrolspeler Jacob niet meer veilig is om thuis te wonen, omdat hij almaar dementer wordt. Zijn kinderen brengen hem naar een woonzorgcentrum van Stichting Sint Jacob, dat gaandeweg verandert van een kamer in een zorgcentrum in ‘thuis’.

Nog voordat Hugo Borst met z’n manifest ‘Scherp op Ouderenzorg’ politiek Den Haag opschudde en meer geld voor de ouderenzorg loskreeg, stond de crew van Jacob al op de set om het bijzondere verhaal van Stichting Sint Jacob te verfilmen. Het creatieve duo Seema Sharma en Melissa Lissone was verantwoordelijk voor het concept en zocht naar een vorm waarin Stichting Sint Jacob haar normen en waarden kon overbrengen zonder er een productfilm van te maken. In de film zien we de onrust en verwarring die een dergelijke verhuizing met zich meebrengt, maar ook wat de stichting doet om dit zo dragelijk mogelijk te maken voor haar bewoners.
Regisseur Daniël Nogueira, wiens beide oma’s de ziekte van Alzheimer hadden: ‘Stichting Sint Jacob wilde geen standaard voorlichtingsfilm, maar een dramatische vertelling waarin hun speciale zorg subtiel door het verhaal verweven zou zijn. De vrijheid om de film vanuit het perspectief van het personage Jacob te kunnen maken, maakt het – in positieve zin – zo heftig. Omdat je zijn angst ervaart.’

Verdrietig
Daniëlle Guirguis, producent en oprichter van Smarthouse, over het project: ‘Met films kun je zoveel meer dan een simpel verhaaltje vertellen. Als je het goed doet raak je een snaar bij je publiek, waardoor je film een bepaald gevoel oproept. Dat kan verwondering, herkenning of verontwaardiging zijn, waardoor je verdrietig, vrolijk of bewogen de film uitgaat.

Ik hoop dat mensen zich na het zien van Jacob afvragen wat zij met hun ouders zouden doen als die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. En dat ze begrijpen dat het hoe dan ook verdrietig is als zo’n laatste stap in een leven gezet moet worden. Dat Stichting Sint Jacob heeft gekozen voor het medium film om zo hun verhaal te vertellen – dat zij meer dan hun best doen om die laatste stap zo aangenaam mogelijk te maken – is gedurfd en daarmee impactvol. En dat is precies waarom Smarthouse Films zo graag dit soort projecten, oftewel branded content inspired by film, maakt.’
‘Dat Stichting Sint Jacob heeft gekozen voor het medium film om hun verhaal te vertellen, is gedurfd en daarmee impactvol’.

Over Stichting Sint Jacob
Stichting Sint Jacob omvat 7 woonzorgcentra en 1 revalidatiecentrum in Haarlem, Bloemendaal, Overveen en Heemstede. ‘Wij benaderen zorg anders. Door juist aandacht te geven aan de kleine dingen en bij alles wat we doen te kijken naar het individu, de cliënt,’ aldus de stichting. De film Jacob maakt onderdeel van de langer lopende campagne ‘Hart voor Zorg’ waarmee Sint Jacob nadrukkelijk wil communiceren dat zij ouderen ‘veel meer de ruimte willen geven om zichzelf te blijven’.

www.sintjacob.nl

Commercial